A film vizualitása a kommunikációban

Minden percben egyszerre vagy a gyermek, aki régen voltál, és a bölcs, aki egy nap majd leszel. Da Vinci démonai c. film


    A magyar filmművészet


hyppolit-a-lakaj-csortos-gyula.jpg

A magyar film nemzetközi rangot a 60-as években jelentkezõ alkotók munkáival vívott ki. Számos film, amely a hazai filmgyártásba új, friss hangot, tematikát hozott, nemzetközi fesztiválon is dobogós sikert aratott. Gaál István Sodrásban (1963) c. filmje a Karlovy Vary-i fesztivál nagydíját, Kósa Ferenc Tízezer nap (1965—67) c. filmje pedig a cannes-i fesztivál legjobb rendezõi díját hozta haza. Szabó István lírai játékfilmje, a moszkvai filmfesztivál megosztott fõdíját elnyert Apa (1966) után két évtizeddel késõbb a legnagyobb nemzetközi elismerést, az Oscar-díjat is megnyerte Mephisto c. filmjével. A Redl ezredes és a Napfény íze c. filmjeivel újabb nemzetközi sikereket ért el. Jancsó Miklós, a Szegénylegények (1965) c. munkájával vált külföldön is az egyik legismertebb magyar filmrendezõvé. A középnemzedék több képviselõje is emlékezetes alkotásokkal jelentkezett: pl. Herskó János Párbeszéd (1963), Bacsó Péter Szerelmes biciklisták (1965), Zolnay Pál Hogy szaladnak a fák (1966), Kovács András Falak (1967) c. filmjeivel; s megszületett a „töprengõ” film típusa is. A60-as évek magyar filmjének igazi jelentõségét a közéleti elkötelezettség adta. Egy antidemokratikus rendszerben a film látta el azokat a funkciókat, amelyeket az intézmények — vagy mert hiányoztak, vagy mert nem feladatuknak megfelelõen mûködtek — nem tudtak. Minden valamirevaló film hordozott bizonyos fajta politikai töltetet is — ettõl volt fontos a hazai, elsõsorban értelmiségi nézõknek és izgalmas az országhatáron kívül, hiszen a hidegháború idõszakában a „vasfüggöny” mögüli életrõl és mûvészetrõl adtak hírt. A 60- as évek mûveinek legkiválóbbjai jelentõs mértékben járultak hozzá a filmnyelv megújításához. Olyan kiváló operatõrök mûködtek ebben közre, mint Sára Sándor (Sodrásban, Tízezer nap, Apa). Somló Tamás (Oldás és kötés, Szegénylegények), Kende János (Csend és kiáltás, Egy õrült éjszaka), akik mind annak a magyar operatõri iskolának a neveltjei, amelynek tanítómestere Illés György (Húsz óra, Ötödik pecsét). Tanítványai között az említetteken kívül olyan külföldön élõ világhírû operatõröket találunk, mint az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos vagy a nemzetközi filméletben is sokat foglalkoztatott, itthon élõ Koltay Lajos és Ragályi Elemér. 
javor.jpg
A rendkívül gazdag magyar filmmûvészet teljes körû áttekintésére nem vállalkozhattunk, jelentõs alkotók sorát nem említettük, ám a magyar film egy rendhagyó darabját hagynánk ki, ha nem szólnánk a Szindbád címû alkotásról, amelyet Krúdy Gyula írása alapján Sára Sándor operatõrrel és Latinovits Zoltán „színészkirállyal” Huszárik Zoltán álmodott filmre. A fiatalon elhunyt Latinovits Zoltán összetéveszthetetlen színészegyéniség, aki számos magyar film fõhõsét tette emlékezetessé, függetlenül attól, hogy töprengõ, intellektuális alkatot vagy Várkonyi Zoltán romantikus történelmi filmjeinek (Egy magyar nábob, Kárpáthy Zoltán vagy az Egri csillagok) egy-egy alakját kellett megformálnia. 
hqdefault_1.jpg
Szólni kell a magyar dokumentumfilmrõl, amelynek legfontosabb darabjai a magyar történelem fehér foltjait hivatottak feltárni, mint pl. Sára Sándor monumentális munkája, a 25 órányi Krónika a Don kanyarnál elpusztult 2. magyar hadsereg tragédiájáról, Gulyás Gyula —Gulyás János filmjei a Málenkij robotról és a közelmúlt történelmérõl, Gyarmathy Lívia —Böszörményi Géza Recsk c. filmje. A társadalom peremén élõkért, a változások veszteseiért emel szót, pl. Schiffer Pál (Fekete vonat, Cséplõ Gyuri, Kovbojok, Videoton sztori), csakúgy mint Almási Tamás Ózdról szóló drámai filmsorozata. 
Macskássy Gyula nevéhez fûzõdik a nemzeti stílushagyományokra épülõ magyar rajzfilm megteremtése (A kiskakas gyémánt félkrajcárja), amelynek Jankovics Marcell egyik legjelentõsebb képviselõje színes animációs filmjével, a Magyar népmesék c. mesesorozatával, illetve az egész estés János vitéz c. rajzfilmjével. 
Jó hírnévnek örvendtek az 50-es, 60-as évek filmjei, Homoki Nagy István Gyöngyvirágtól lombhullásig vagy Cimborák c. filmje, Kollányi Ágoston ismeretterjesztõ filmjei.
20170427korhinta.jpg

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 4
Tegnapi: 7
Heti: 27
Havi: 84
Össz.: 6 341

Látogatottság növelés
Oldal: A magyar filmművészet folytatás
A film vizualitása a kommunikációban - © 2008 - 2024 - filmkultura.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »